mandag 4. april 2011

April fools!!

Gode leser da er vi sannelig kommet til April, måneden som starter med å lure, måneden som gir mildere temperaturer i Norge, men kaldere her i Afrika og måneden som rommer påsken i år.

I skrivende stund befinner jeg meg på 4. uka i  grønne, regnfulle Haydom som ligger laaaaangt ute på landsbygda i Tanzania. Det er fremdeles regntid, det er kaldt synes jeg, og dagene raser av gårde.

Jobben min her er å være lærer for en 1. klassing, men vi har vært så heldige å få besøk fra Norge og har de siste tre ukene hatt med oss en 2. klassing. I en hel uke hadde de to frøknene gått rundt og hvisket og tisket om hva de skulle lure læreren med på selveste 1. april. Når man er 7 og 8 år så kan det være litt vrient å helt forstå hvordan og hva man skal gjøre når man skal lure noen. Men med to så gode hoder mente de selv at de hadde vært ytterst rampete og lure da de torsdag etter undervisningen stengte seg inne på klasserommet. Læreren fikk streng beskjed om å ikke trå sine føtter inn i klasserommet før fredag morgen. To spente og lattermilde jenter åpnet fredag morgen ivrig opp døren til klasserommet og kunne vise læreren deres fabelaktige aprilspøk. Hele tavla var fyllt med skriften "god helg", og på dagsplanen vår hadde de tegnet bare soler, som betyr at det ikke skulle være noe skole i dag. Voldsomt rampete elever jeg har;)

Dagen den gikk med stadige forsøk på å lure både den ene og den andre. Med mindre hell må man vel kunne si ettersom ikke alle forsøkene var like realistiske og virkelighetsorienterte, men det hører vel gjerne med. Men plutselig, i siste skoletime, oppdager jeg at jeg har klart å lure meg selv.

Dagen før hadde jeg nemlig skaffet meg flybillett tilbake til Nairobi, og jeg var overlykkelig over å kunne ta fly helt til Wilson airport, dato 4. april.  Dette skulle bli suverent, jeg hadde annonsert det til flere av folka her på Haydom, og alle var skjønt enige om at dette var strålende. Rektor fikk beskjed, og da han stusset over datoen sendte jeg en krass mail tilbake med bare en gjentagende beskjed. Problemet var/er bare det at jeg skulle jo ikke dra 4. april. Jeg skulle jo være her en hel uke til. På en eller annen måte hadde jeg klart å innbille meg at 4. april var en uke senere enn den i virkeligheten var. Litt trøbblete kan du si. Selv etter at jeg hadde oppdaget dette på fredag klarte jeg nesten og overbevise meg selv om at 4. april er mandag om en uke. Så den største aprilsnaren tok jeg nok på meg selv i år. Når det er sagt så fikk jeg avbestillt, og fått ny billett kommende søndag. Ikke galt det:)

Jeg skulle ønske jeg kunne avslutte dette overraskende lange blogginnlegget med å vise et fotografi av kveldens unike Afrikanske stjernehimmel som jeg har fått lov til å vandre under i kveld. Istedet får det holde med en kort beskrivelse.

Stien min lyses opp av to ting, en himmmel full av stjerner og en lommelykt. Lommelykten er til for å skremme eller avsløre slanger i gresset, men frykten min for slanger ser nok ut til å være minimal; blikket og ansiktet er vendt mot himmelens tusenvis av skinnende, blanke stjerner. Man kan lett føle seg så bitteliten i møte med naturens eget stjerneshow. Samtidig får jeg en følelse av at de smiler og stråler til meg, og bare meg her jeg går alene. Heldigvis er den like skinnende, strålende og smilende til alle som vandrer under den og vender blikket oppover. Alf Prøysen sang "graset e grønt før aille", her på Haydom kunne man ha sunget ; stjernan dæm skin for oss allj!!

Jøye meg så svulstig jeg ble på en mandagskveld.....aiaiaia, hva Afrika kan gjøre med en enkel sjel.

3 kommentarer:

  1. Jeg liker svulstig!! JA til svulmende uttalelser, bankende hjerter, stjerneskinn og det som ellers måtte være. Jeg sier JA!!

    SvarSlett
  2. ...kanskje du har flyfeber???;p

    SvarSlett
  3. om det er flyfeber eller noe helt annet det vet jeg ikke, men det er mye drama rundt denne flyturen tilbake til Arusha....labda kesho....

    SvarSlett