lørdag 12. juni 2010

Ka ska man ha til middag?

Middagslaging alene etter en lang dag med jobb, pakking og kjas er ikke alltid like festlig. Og iallefall vis utvalget i kjøleskapet er relativt uinteressan og man ikke er så gira på å gå ned til butikken. (Ja, jeg vet jeg er L A T!!) Her om dagen stod jeg i akkurat denne situasjonen, og husk en cøliaker kan ikke bare varme seg en pizza, kjøpe seg en toropose eller micro mat. Jeg gjennomsøkte alt av skuffer, skap, fryser og kjøleskap og endte opp med følgende ingredienser:

- et glass frossent selvkokt kyllingkraft
- en sommerkottelett
- en liten bit squash
- en boks kikerter
- to tørre gulrøtter
- en charlottløk
- en dasj salt, pepper, timian, chili, spisskummen og basilikum.

Resultatet ble over all forventning. Det gikk veldig kjapt med hjelp av tining i micro. Smaken var helt fortreffelig, jeg elsker grønnsaker og kikerter! Sunnhetsgraden er i tillegg relativt høy ettersom kikerter inneholder masse fiber, protein, B-vitaminer og sikkert mye andre næringsrike ting, gulrøtter har A vitaminer og sist men ikke minst kraft kokt på bein er langt mer næringsrikt enn en buljongterning eller glutanamat(?) fra suppeposer. Det kjekkeste med en slik gryte er at man kan fylle kjelen med akkurat det man har og det man har lyst på og da blir smaksopplevelsen ny og spennende hver eneste gang. Ofte bruker jeg kokkosmelk vis det er i hus.

Så min oppfordring i dag er: vær kreativ og bruk fantasien når du lager mat, bruk det du har i hus og ikke vær redd for å få en litt dårlig middagsrett. Hakuna Matata: Det skjer meg til tider, og da lærer jeg mest. Glemmer ikke fiskesuppene med for mye salt, for mye hvitvin og for gammel makrell. Det skjer aldri igjen!!

7 kommentarer:

  1. Kjekt med mange nye blogginnlegg - me like!!:) Ja, du er kreativ, men når det gjelder middagslaging og kreativitet her i huset, overlater jeg det til Simon!!:)

    SvarSlett
  2. koselig at du følger med Gunnveig. Må jo trene nå, så det blir ordentlig blogging når jeg reiser ut:) Når det gjelder middagslaging er jeg jo imponert over din daglige innsats. Husk, mitt første møte med deg var jo at du IKKE likte mat, sånn generellt og da spesifikt matlaging. Stå på Gunnveig, gourmetmaten kan Simon stå for:)

    SvarSlett
  3. Du e en inspirasjon! :) Kikerter skal inn i vår meny etterhvert også. Foreløpig strever jeg med de derre linsenen. De to andre er under middels begeistret...

    SvarSlett
  4. Du og Kathrine er mine forbilder på den fronten!

    SvarSlett
  5. Hei hei Rita.

    Vi fikk vel aldri sagt ordentlig ha det til hverandre før du forsvant/ jeg forsvant/ mange forsvant... Og ikke ble vi veldig godt kjent heller, i og med at jeg stort sett satt og trøkket oppi brakka med guttene. Men jeg fikk så pass sansen for ditt blide trønderåsyn (sant det er noe med oss trøndere?!), at jeg har bestemt meg for å følge deg på reisen din. Har god tid nå vettu, med en kommende vestlandstrønder i magen, som sikkert ikke har tenkt å komme ut før det et høyst nødvendig. Jeg håper du får to spennede og artige år i afrika, uten veskenapping.

    Smil fra Heidi

    SvarSlett
  6. Hei, Heidi! Så kjekk melding fra deg!! Veldig kjekt at du vil følge med. Takk for et fint år på Ulsmåg, noen kjekke små prater i lunsjen:) Ha en god sommer, og lykke til med vestlandstrøndern til høsten. Legg gjerne igjen en melding i ny og ne så jeg får høre hvordan det står til med deg på Os:)

    SvarSlett
  7. Rita. Har endelig somla meg til å lese bloggen din. Mitt kjøleskap inneholder stort sett dei same ingrediensene som dine. Kanskje eg har ein skjult drøm om å vere glutenallergiker...
    I alle fall...håper du har gode dagar. Skal stikke innom bloggen din med jevne mellomrom framover. Viss du er i Bergen framover så gi gjerne beskjed.
    Kristin

    SvarSlett