mandag 3. januar 2011

Eventyrlig!!

Det er første jobbdag etter nyttår. Skolen ryddes, bøker skal telles og dager, uker og det neste halve året skal planlegges. Et lite sjokk for en trøtt kropp og komme igang med dette på agendaen klokken 0830 i dag tidlig, legemet og sjel klarte ikke å komme seg ut av senga før 0810. Godt jeg har kort vei til jobb! Men etter lunsj, som inneholdt en kopp kaffe, ble tilværelsen og arbeidsdagen en helt annen. Skolen er igang, jeg er igang og det nye året er også igang. Så godt nytt år til både deg og deg.

Men før jeg fullt og helt gir slipp på 2010, må jeg ta et lite tilbakeblikk til juleferien 2010. Mine foreldre har gang på gang beskrevet den som eventyrlig, og jeg forstår mer og mer at livet mitt her i Afrika er som et eventyr:) Men et virkelighetens eventyr!!

Skoleåret 2010 ble avsluttet med en heidundrandes julefest her på tomta i Nairobi, der de kjære elevene våre hadde et flott julespill. Kvelden etter gikk turen direkte til Mombasa, dvs det tok oss i overkant 17 timer å komme oss dit. Vi valgte nemlig å ta tog ned. En unik opplevelse, kan anbefales vis du tåler å vente. Det tar kun 6- 7 timer å kjøre med bil, ca 10 timer med buss og altså 17+++ med tog. På Diani beach ble vi liggende på fullboard hotell i 4 netter. Avslappende, deilig, varmt og fryktelig morsomt med mine reisepartnere. Baobab resort; helt fantastisk!!

Onsdag 22 inntok mine foreldre Nairobi, min mor for første gang. Med en stor posjon reisefeber og Afrika-skepsis ble min mor svært betatt av både Afrika, folk og fe og alltid på jakt etter en apekatt. Julaften var helt eventyrlig, startet med julegudstjeneste her på tomta, deretter fabelaktig pinnekjøttmiddag av Rannveig og Gudrun som ble inntatt i vår nye Kibanda på verandaen. Etter en helt normal( ifølge Rannveig: crazy) gaveåpning, kom hele tomta på kaker, kaffe, latter og sosialt lag på vår veranda. Kvelden ble avsluttet i bassenget og i vår nye sauna. En helt magisk og unik julaften, men det flotteste var likevel at det var plass til å feire det lille underet, barnet, frelseren som kom for vår skyld.

Mat har vært i fokus denne julen, man blir enda mer besatt på juletradisjoner når man er her ute. Ikke tilfelle for meg, men jeg har nydt godt av andres tradisjoner. Julaften: norsk pinnekjøtt, 1. juledag Færøysk juleand, 2. Javahouse, 3. Rolfs place, 4. Simba Lodge buffe, 5. Finsk julemiddag, 6. Roses kjøttkaker og chips, Nyttårsaften: Rusty nails. 1. nyttårsdag: pinnekjøttrester. Jeg sulter ikke i Afrika kan du si.


Mammen og Pappen ble av meg og vår nye Rav 4 dratt ned til en lodge ved Lake Naivasha i mellomjula. Et av høydepunktene kom etter en halvtime, rett utenfor lodgen kunne vi spassere blant ville giraffer, sebraer, hjortedyr og flodhester. Mine foreldre ble nokså sjokkert. I positiv forstand. Selv om mammen var veldig skeptisk til denne malariamyggen, var det hele verdt det. Det er jo selvsagt noe jeg går glipp av i Norge: hvit jul med ski, jul med tantebarn, treffe alle gode venner, lista er sikkert lang. Men jeg innser at det er og blir en sannhet; Gresset er grønnest der jeg går!!

Takk til mor, far, Rannveig, Hans Karl, Gudrun og Sveinung for en eventyrlig jul.

5 kommentarer:

  1. Høres ut som du har hatt en fantastisk juleferie, Rita! Like it! :)

    SvarSlett
  2. Takk Rita for en helt eventyrlig jul sammen med deg og dine trivelige venner :)

    SvarSlett
  3. Kjekt aa lese bloggen din, Rita! Og enda kjekkere aa bli litt kjent med deg! Lykke til videre der ute! Ta stasjonsmote med storm og nyt livet:)

    SvarSlett
  4. Å, takk kjære Synnøve. Veldig kjekt å se deg her i jula, håper å tror at jeg ser deg her igjen:) God tur til Norge, nyt vintern og det nye året!! Stasjonsrådet ble utsatt en uke, men jeg er på plass neste uke med mange nye saker:)

    SvarSlett
  5. Hei Rita! Kjekt å høre at alt står bra til med deg!! Høres ut som at du lever et eventyrlig liv i Afrika :D Høres ikke feil ut når alternativet er å tråkke ut i våt snø ;) Ønsker deg et riktig godt og eventyrlig nyttår! Klem fra Hanne

    SvarSlett