onsdag 4. august 2010

Hamjambo!!


Å, kjære alle sammen!! NÅ er jeg vel framme i Kenya, Nairobi, NCS!! Endelig, plutselig og jøye meg. Hodet og hjertet er fyllt med så utrolig masse; nye mennesker, nye omgivelser, nytt språk, ny kjørerretning, nye dyr, nye frukter, nye veier og nye dager! Og her skal du få introdusert noe av dettte



Lørdag morra stod godeste Rannveig og venta på meg i Amsterdam, og noen timer senere satt vi på et fly med destinasjon Nairoibi! Rannveig er da altså min nye lærer-kollega og wangu rafiki sana ( =min gode venn). Etter 2 og en hall time i passkontrollkø, der Rannveig fikk vist hvor tålmodig hun er, ble vi med flagg og smil tatt imot av vår nye rektor Gunstein. A verry brave and good man!! Familen hans tok oss inn til kvelds og dagen etter til frokost. Rause og veldig trivelige folk, som egentlig gjenspeiler folkene jeg treffer her:)

Så langt har jeg vært nokså detaljert, og jeg ber dere bære over med meg for det er nettopp det som gjør livet her så utrolig spennende og dynamisk. For søndag morra ble vi kastet ut i trafikken av den veldig modige og gode mann Gunstein. Det var ikke så greit å kjøre firhjulstrekken i venstrekjøringen den første dagen, men da en luring skrudde av firhjulstrekket ble det plutselig mye bedre for både meg og passasjerene. Rundkjøringer, kryss, parkering og forbikjøring av diverse menn med vanntraller ble etterhvert håndtert med en noe stødigere hånd. ( har litt igjen før jeg er en kompetent kjører i Nairobi, men øving gjør mester)
Tirsdag begynte vi på språkkurs, noe som overraskende nok er veldig kjekt. Vi har en dyktig og ikke minst vanvittig morsom lærer/Mwalimu, og vi prøver å være så dyktige og konsentrerte Mwanafunzi som mulig. Hodet og dagene fylles opp. Planleggingen er i gang, og jeg må si jeg gleder meg til å undervise. Det virker som noen utrolige skjønne og herlige elever, foreldre, og kollegaer her på tomta. Dagens oppkvikker for meg var likevel spasering, en kjapp joggins og et bad i bassenget. Da kjenner man at man er i livet. Bruk energi for å få energi!!

Sitter nå og øver på verbene til i morra, jeg har tre og de skal bøyes og brukes i setnigner. Aiaia, dette er ikke lett for en enkel trønder. Men her skal det drilles, ikke stresses, hakuna matata, her må man slappe helt av!! Det er da man lærer best!!








14 kommentarer:

  1. Min venn. Kjekt å høyre om korleis du har det. Kan du ikkje skrive opp adressa di i bloggen din...for oss som liker å kommunisere på gamalt vis.

    SvarSlett
  2. Jo, selvfølgelig kan jeg det kjære Kristing:) mitt navn og deretter:

    Scripture mission. P.O. Box 24569, 00502 Karen, Nairobi, Kenya

    SvarSlett
  3. Spennende :) Gleder meg til å følge med på dette eventyret.

    SvarSlett
  4. Vennen min!!! Så bra at du har det godt, det gleder meg stoort, og fytti, du er tøff, første dag i Nairobi, og du kjører!!!! heftig, gleder meg til å sitte på med deg!! :) Veldig glad i deg vennen, gleder meg så til å se deg!

    SvarSlett
  5. Kjekt å lese om dagene så langt. Så fine blomster og for en digg parasoll!

    SvarSlett
  6. Hei! så kjekt å se at du er i ditt rette element:) Rart å tenke på at du er så langt vekke, men glad for at du allerede stortrives:)
    Jeg er sikker på stemmningen i Nairobi stiger noen hakk nå som du befinner deg der!
    Ønsker deg gode dager, klem fra Gunn Sissel

    SvarSlett
  7. Åååå, nå er du i gang, og jeg kan lese mellom alle linjer at dette var det rette valget. Kjennes helt fint å flytte til Drammen uten deg :-) Lykke til med verba - kanskje du får litt økt forståelse for Norsk2-elevene dine?
    ;-)
    Stor stor klem fra AK!

    SvarSlett
  8. Der skulle vi ha vøri, Kal...
    Godt at DU er der, iallfall :-) Gleder meg til å følge med på dine eskapader i tida framover!
    Og nå får du vel så mye avansert kjøretrening at det blir bobiltur på oss når du kommer heim? ;-)
    Klem!

    SvarSlett
  9. Hmm har hatt ferie fra både mail, facebook, blogger, mobil, internett generelt - men no er e tilbake. Og her var blogg innlegg fra Kenya. Virker som du har fått en god start! Ønsker deg alt godt framover, og lykke til med alle verbene;)

    SvarSlett
  10. Ble veldig sulten av ordet Hamjambo- men hva betyr det? Ellers stor klem fra Eldbjørg og Simon, kremt kremt noe Gunnveig glemte i meldingen sin. Jeg skal prøve så godt jeg kan å overta sangpedagog rollen for Eldbjørg. Du er savnet!

    SvarSlett
  11. Ska si du blir kasta rett ut i livet!! =) Og utfordringene tar du på strak arm! Hærlig! =) Glede mæ te å hør fortsettelsene!! Blessings!! Klæm fra Kaja

    SvarSlett
  12. koselig med kommentarer:) Simon: Hamjambo er en hei-hilsen i flertall, altså til alle dere der ute som leser bloggen min:) Og flott at du husker å hilse fra deg og Eldbjørg, ikke minst betryggende å vite at du tar ansvar som sangpedagog!! Jeg kommer innom neste sommer å sjekker opp hvordan dette går!!

    SvarSlett