onsdag 27. oktober 2010

Doskåla, pole sana Rita!!

Nå, syns jeg det er på tide med en riktig god gammeldags do- historie på denne bloggen. Jeg har på en måte valgt å være litt tilbakeholden og ikke legge for stort fokus på dette temaet- ettersom jeg ikke er en dårlig mage, men ofte har en dårlig mage:) Også har jeg egentlig ikke vært så oppsiktsvekkende ute å kjøre, dvs. før nå. Ja, for nå er jeg riktig ute å kjører og alle Afrikanere sier "pole sana Rita". Som da betyr sorry med masse medfølelse!! Veldig flott uttrykk syns jeg.

Men denne historia har jo mer ved seg enn at jeg har en dårlig mage. Her en dag så lurte en av mine svært så anonyme elever på om jeg hadde vært på do i et friminutt. Noe som dog var tilfelle og som jeg bekreftet. Videre spurte eleven: "Har du veldig vondt i magen?". Og det kunne jeg jo også bekrefte. Oppfølgende spm kom som den største selvfølgelighet: "har du rennende bæsj?" Uten å tenke meg om svarte jeg helt ærlig at det hadde eksplodert i doskåla. I det jeg sa det, angra jeg svært, spes med tanke på at jeg faktisk var lærer i denne situasjonen, men også på det kommende oppfølgingsspørsmålet. For det måtte komme et oppfølgingsspm. Eleven stod lenge og tenkte over det jeg hadde sagt, også kom det: "Hvorfor...." det ble en lang pause igjen, og jeg tenkte febrilsk etter gode måter å ro meg ut av dette emnet på. "...... heter det doskål Rita?"
:) Må si jeg var fornøyd med oppfølgingsspørsmålet. Doskålens navn er et ord sammensatt av to og kommer forøvrig av at det ofte er snakk om en skål av porselen i en do. For spesielt interesserte kan jeg også informere om at det finnes do uten skål, og det er riktig mange av dem her i Øst- Afrika!! Men jeg er så heldig å ha en god følgesvenn med ordentlig skål, der vann skyller ned det som måtte komme ned i den og det er til tider båder rent og pent.

Her ser dere altså min kjæreste følgesven denne uka!!

2 kommentarer:

  1. Huff, det høres itt bra ut.:( Håper du er i form igjen.

    SvarSlett
  2. Ej ler - HØGT! Ikkje fordi du e dårleg, men fordi ej synst ej kan sjå for mej situasjonskomikken i insidenten... Håpe magen e bedre no! *klem*

    SvarSlett