onsdag 13. oktober 2010

Driving to Arusha:)

På søndag gikk turen til Arusha, og da fikk jeg muligheten til å kjøre selv. En nylig hjemreist misjonærs bil skulle nemlig samme vei som meg. Heldige meg!! Ut av Nairobi hang jeg på slep etter Anders Lilleheim i egen bil, vår stedlige representant, altså sjefen sjøl her nede på misjonsfeltet! Han og jeg skulle samme vei.


Og første utfordring møtte meg på tur ut av Nairobi. I følge Andrers; pga. noen endringer i kryss/vei og diverse, endte vi opp på feil vei og måtte derfor ta en snarvei; såkalt: OFF ROAD! Anders føk opp den første kneika så lett som ingenting.....men det var ikke tilfelle for meg! Jeg bare spinna i sanda og måtte trille ned igjen med den svære bilen min. Mens to Matatuer passerte motsatt vei satt jeg og psyka meg opp;" tenk at det er snø; ta go fart, men ikke rus". Ååå, jammen meg kom jeg meg fint og flott opp den bratte kneika:) Med et glis fra øre til øre satt jeg meg godt til rette i bilen klar for å kjøre videre. Jeg var så fornøyd med meg selv, men gliset og fornøydheten forsvant fort da jeg plutselig så hvor jeg skulle kjøre videre. Anders var allerede over den brattere og krappere kneika. Det var lite tid til et strategimøte der og da, så da tydde jeg til mitt pedagogiske virkemiddel nr 1. ; jeg tror jeg ropte høyt for meg selv og til bilen: "JESS, detta ska vi klare".


På første forsøk så føk jeg opp, og gjett om jeg hadde strålende god selvtillitt etterpå!?!
Ja, ja ikke overdriv nå Ritabella!! Turen gikk veldig fint videre, utrolig kjekt å kjøre sjøl.
Mange kuer på veien, mange steder må man kjøre av veien, på store deler av veien regna det, på enkelte steder hølja det ned det gjorde veien sølete og gjørmete, på grensa måtte vi inn og ut av fire forskjellige kontorer, mange forbikjøringer og jeg var helt utkjørt da vi kom fram til Arusha ca 6 timer senere. Men jeg DIGGER å kjøre i Afrika!! Jeg må ha verdens beste jobb, og vandrer/kjører på livets kjekkeste vei;)

2 kommentarer: